pühapäev, 9. august 2015

Vanda - mured ja rõõmud

Paljud inimesed ütlevad mulle, et ma olen nii osav orhideede kasvatamises, selline rohenäpp - kõik saab ellu äratatud, isegi kui erilist elulootust pole (eks seda eeldab ka mu elukutse), kuid tegelikult pole see asi sugugi lihtne. Hetkel kõige suurem murelaps on Vanda. Ma ei saa veel täpselt aru, kuidas temaga toime tulla. Millal täpselt kasta, kas pritsida või aurutada või hoopis kasta mitu korda päevas. Kas kasvatada rippuvana või juuripidi vaasis? Kaks nädalat on ta mul nüüd Tartus kodus rippunud riiuli küljes. Kastnud olen siiani teda kord nädalas, üle korra väetanud, lisaks sellele on tal kõrval igapäevaselt õhuniisutaja töötanud.
Kõik on ju muidu kena, kui ma igapäevaselt ei muretseks selle pärast, kas ma ikka toimin õigesti. Ikka ja jälle leian ma end vastu ööd guugeldamas otsingusõnu "how to grow Vanda orchid", "watering Vanda orchid", "humidity for Vanda orchid" ja nii edasi. Ja vastuseid oma küsimustele saan täiesti seinast seina. Mõned ütlevad, et ainuõige viis vandat kasvatada on potis, suuretükilises substraadis, teised ütlevad et ainult vaasis saabki vandat kasvataja ja kolmandad pooldavad rippuvaid vandasid. Kui nüüd läheneda looduse vaatevinklist, siis vandad kasvavad ju puudel paljasjuursetena. Samas nad kasvavad ka piirkondades, kus on kõrge õhuniiskus ja kõrge temperatuur. Igapäevane vihm on täiesti tavaline nähtus. Kodus aga ma ei saa talle seda igapäevast vihma pakkuda. Õhuniisutaja auru sees tundub aga, et tal saavad lehed ja õievars liiga märjaks ja see ei tundu talle väga meeldivat (vist, või ma mõtlen jälle üle). Lisaks ma ei näe, et ta juured veeaurus ka oluliselt värvi muudaks. Ehk siis kas sellest üldse mingit tolku on? Iga päev mitu korda ma teda ka kasta ei jõua, suvel on jah aega rohkem ja parem kastmist organiseerida, aga talvel? Hea kui siis korragi päevas kasta jõuaks. Kastmise puhul on soovitusi ka väga erinevaid. Oma otsingute jooksul olen leidnud, et mõned kastavad korra kahe nädala tagant, mõned korra nädalas, mõned 2-4 päeva tagant mõni iga päev. Kas siis tõesti need juured püsivad neil nii kaua rohelised? Jah, Vanda tahab ka nö läbikuivamist saada nagu kuukingki (ehk kastad siis, kui juured on hõbedased), aga rippuvana kasvatades on ta juured mul juba pool tundi pärast kastmist hõbedased - müstika.
FOTO
Selline (vt. ülemist pilti) peaks siis ideaalis mu printsess (ascocenda princess mikasa blue) välja nägema. Ilusate roheliste juurtega, prink ja õnnelik. Prink ta ju on, õnnelik ehk ka - veel - aga igapäevaselt rohelised juured on veel müstika. Niisiis, kuna ma olen nüüd ära katsetanud selle rippumise ja selle juures ma end väga kindlalt ei tunne, siis proovin nüüd paar nädalat vaasi varianti ja kastmist kohe kui juured on hallid (ilma õhuniisutajata).

1 kommentaar:

  1. Mina hakkasin kasvatama Vandasid kolm aastat tagasi või õigemini juba hetkel neljas aasta! Kasvatan neid põhjapoolsel aknalaual ja klaasist vaasides. Hetkel on neid 3 tükki. Kastan vastavalt vajadusele, suvel nii umbes paari nädala tagant ja talvel kuu järel kuna talvel on ruum jahedam. mingit niisutit ei kasuta aga kastmisvette pihustan vihmaussi ja mõned tilgad orhideede väetist. Siiani on kenad ja õitsevad hästi. Kas teen midagi valesti? Kastan muidugi ainult vihmaveega.

    VastaKustuta